Dobbly's Island

From How to: Dobbly
Revision as of 22:14, 23 May 2022 by Rogier (talk | contribs) (Created page with "none|thumb|Figuur 1: Startscherm")
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to navigation Jump to search

</languages> Dobbly’s Island is het collaboratieve spel voor het hele gezin! Perfect voor de vrijdag of zaterdagavond, gezellig met z’n alle rond de tafel. Natuurlijk kan Dobbly’s Island ook gespeeld worden met meerdere vriendjes. Het spel kan met 2 – 4 mensen gespeeld* worden en duurt ongeveer 25 minuten.

* Er zijn vier rollen, dus wanneer er met minder dan vier mensen gespeeld wordt, dan kunnen de overige rollen verdeeld worden.

Doel van het spel

Het doel van Dobbly’s Island is om het zinkende eiland met vier spelers te verlaten. Dit kan alleen als elke speler de sleutel in de eigen kleur heeft verzameld én wanneer de brug naar de onderzeeër geactiveerd is. Is beide gedaan? Dan kan de speler naar de onderzeeër toe, deze vertrekt pas van het eiland wanneer iedereen aan boord is.

Startscherm

Op het startscherm moet de knop ingedrukt worden. Met elke kleur knop kan dit spel gespeeld worden, daarom is de knop eerst wit gekleurd. Druk de knop om het spel te starten.

Figuur 1: Startscherm

Gedeelde pot met stappen

Het volgende scherm laat de gedeelde pot met stappen zien. Stappen zijn de “munteenheid” van Dobbly’s Island. Hiermee kunnen jullie:

  • Stappen zetten over het eiland. Elke stap van een vakje naar een ander vakje kost 1 stap.
  • Upgrades kopen: besteed de Stappen om hulplijnen te kopen
Figuur 2: de gedeelde pot met punten
Figuur3: het speelbord

De gedeelde pot is zichtbaar in bovenstaande scherm. Druk op de Stappen zetten knop (met icoon van twee schoenafdrukken) om verder te gaan.

Het speelbord

Op het speelbord (zie bovenstaande afbeeldingen) zijn de vier eilanden van Koning Dobbly zichtbaar.

  • Linksboven: de woestijn en speler Groen
  • Rechtsboven: het bos en speler Blauw
  • Linksonder: de stad en speler Paars
  • Rechtsonder: de ijsberg en speler Oranje


De oplettende speler heeft gezien dat de helft van het scherm op de kop is. Wat raar! Maar geen zorgen, dit is gedaan zodat de tablet met de app erop op tafel neergelegd kan worden. Het is de bedoeling dat de vier spelers om de tablet heen zitten (in plaats van achter de tablet), waardoor iedereen zicht heeft op de eilanden. Ook andere actie menu’s zullen gedraaid zijn naar de spelers voor wie het relevant is.


Door stappen te zetten kunnen jullie de spelers op verschillende actievakjes plaatsen. Pas wanneer de speler stil staat op een actievakje, wordt de bijbehorende actie uitgevoerd. In onderstaande tabel staan de verschillende acties.

Icoon Betekenis
Icon minigame.png

Actievakje: speel een minigame. Nadat deze actie is gekozen zullen jullie het minigame-rad zien, zie Figuur 4.

Icon turnbridge.png

Actievakje: draai brugrichting. De bruggen die de vier eilanden verbinden zijn allemaal alleen op eenrichting te bewandelen. Door dit actievakje te spelen, wordt de richting van alle bruggen omgekeerd.

Icon makebridge.png

Actievakje: bouw brug. Om bij de onderzeeër te kunnen komen, moeten jullie een brug bouwen naar de onderzeeër. Dit actievakje doet dat. Aan beide kanten van de onderzeeër moet een brug gebouwd worden. Dit actievakje is per zijde tweemaal aanwezig, maar hoeft slechts eenmaal gespeeld te worden.

Icon chance.png

Actievakje: kans. Het lot bepaalt of jullie een leuk kadootje krijgen, of dat jullie een straf krijgen. Nemen jullie het risico?! (Nog niet beschikbaar)

Icon player.png

Speler icoon. Er zijn vier verschillende spelers: Groen, Blauw, Paars en Oranje. Elke speler heeft een eigen icoon. Verdeel de spelers of speel samen alle spelers.

Icon key.png

Speler sleutel: elke speler heeft een eigen sleutel die opgehaald moet worden. De kleur komt overeen met de kleur van de speler. (Beschikbaar voor elke speler)

Icon lock.png

Speler slot: elke speler heeft een eigen slot. Is de sleutel door de speler opgehaald? Dan wordt het slot geopend en verdwijnt het slot bij de onderzeeër van deze speler. (Beschikbaar voor elke speler)


Navigatie

De stappen van elke speler worden “betaald” uit de gezamenlijke pot. Het is dus van belang om een gezamenlijke strategie te bepalen, waarin iedereen de eigen doelen én de doelen uit het spel kan behalen. Als een speler keer op keer voor zichzelf kiest, zal deze speler aan het einde moeten wachten op de anderen (en niks meer te doen hebben). Een individuele strategie is dus erg saai!


Wanneer besloten is dat bijvoorbeeld de paarse speler gaat verplaatsen, dan kan deze speler aangeklikt worden. Op dat moment zoomt het spel in en wordt de paarse afstandsbediening zichtbaar. Alleen de paarse speler kan deze bedienen! Zet de stappen door de pijlen in te drukken, de route zal zichtbaar zijn door een zwarte lijn. Tevreden over de route voor de paarse speler? Druk dan op Bevestigen en de speler zal de route aflopen. Wanneer er aan het einde van de route een actievakje is, zal dit actievakje gespeeld worden.

Figure 4: Navigation using the remote control
Figure 5: Navigation using the remote control


Minigames

Tijdens het spel speel je minigames om stappen te verdienen. Pas op! Na elke minigame stijgt het water!

Figure 6: minigame wheel